Med ett körkort med behörigheten A får du köra alla två- och tre hjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt.

För att få ett A-körkort krävs det att:

1. Du har ett körkortstillstånd.
  2. Du är permanent bosatt i Sverige eller sedan minst sex månader studerar här.
  3. Du har fyllt 24 år (20 år om du haft körkort för A2 i minst två år).
  4. Du har en giltig riskutbildning, eller har körkort för A1 eller A2 och har genomfört riskutbildning när den behörigheten togs.
  5. Du har gjort ett godkänt körkortsprov (kunskapsprov och körprov). Har du redan tagit ett körkort för A1 eller A2 behöver du bara göra ett körprov.
  6. Du har inget körkort från något annat EES-land. Om du har ett sådant körkort går det att byta ut mot ett svenskt.

Övningsköra med tung motorcykel

För att få övningsköra med tung motorcykel ska du ha ett körkortstillstånd för grupp 1.

För att övningsköra tvåhjulig motorcykel för behörighet A måste du uppfylla något av följande ålderskrav:

• Du ska ha fyllt 23 år.
  • Du ska ha fyllt 19 år och 6 månader och ha haft körkort med behörigheten A2 under minst ett år och 6 månader.
  • Du ska ha fyllt 17 år och 6 månader. Då kan du endast övningsköra i trafikskola. Trafikläraren måste i detta fall alltid följa med på motorcykeln eller i en sidovagn.

För att övningsköra trehjulig motorcykel för behörighet A ska du ha fyllt 20 år.

Om du ska övningsköra privat behöver du även ha en godkänd handledare, ansökan gör handledaren hos Transportstyrelsen.

Vid privat övningskörning på Mc behövs ingen introduktionsutbildning.

Handledaren ska antingen följa med som passagerare eller själv köra en egen motorcykel. Om handledaren kör själv, får hen bara övningsköra med en elev i taget.

När ni övningskör måste handledaren ha med sig handledarbeviset. Den grönvita skylten ÖVNINGSKÖR ska vara väl synlig bakifrån, den kan till exempel fästas på ryggen.

Det är handledaren som är ansvarig och räknas som förare vid övningskörningen.

Tekniska krav på motorcykeln vid körprovet

Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim, den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av:

• en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3
  • en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.

Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel (villkorskod 78).